Wednesday, 29 October 2014

:: STORY 6 : Nikmat Dunia ::


:: Nikmat DUNIA seharusnya diagih-agihkan ::

Tajuk mesti ada double meaning. NYAMPAH betul le. Miahaha. Ehh, memanglah kita perlu berkongsi apa yang kita ada. Kecuali. Aik, ada kecuali ye, opkos la. Kecuali SUAMI. Hahaha. (DahekaukenapaCikInaoiii!!). Almaklum le, balik kg hari tu, Cik Ina mempersama-sama Alang ke kenduri kahwin jiran tetangga (la ni rumah deme takdak tangga dah). 

Memandangkan Puan Emak memang tak berapa sihat, makanya kami-kami ini la yang akan mewakilkan Puan Emak. Walhal, Cik Ina memang suka makan kenduri. Bayangkan! Dulu Puan Emak memang katerer, lauk yang paling diminati Cik Ina adalah ayam masak merah kayu api . Mengapa kayu api? Sebab dimasak menggunakan kayu, bukan tong gas ye. Ada satu bau dekat ayam masak merah tu yang buatkan Cik Ina akan bungkus seketul dua guna tisu. (nampak tak?)

Tapi sekarang tak lagi. Sebab. Sebab lauk kenduri sekarang hyper lauk. 

Apa itu hyper lauk??

Hyper lauk maksudnya lauk yang tak kena gaya. Entahlah mungkin sebab tekak Cik Ina tekak orang kampung. Makannya mesti nak sambal belacan, ulam-ulaman, masak-masak lemak, gulai-gulai. Auuumakk, makan nak moncah aje!!

Hakikatnya, baru nak cerita kisah sebenar entrilicious kali ini.

Cuti-cuti yang bermulia ini, Cik Ina duduk dekat rumah sambil layan HBO 411, sambil menantikan deme-deme balik kebun. Apa? Apa? Cik Ina tak ikut sama?. haruslah. Mana boleh ikut. Jatuh keduli maha mulia lagi karya oi masuk kebun dengan macam-macam haiwan pemangsa dan mangsa dalam kebun tu. oh noooo!!

Bila deme-deme balik, mesti bawa buah tangan yang seberapa-rapa. Hahaha.

Tembam-tembam tahu cabai ini. Siap boleh buat jeruk cabai  

Memandangkan keluarga Cik Ina suka makan pedas. Haruslah ye.  Harus ada pokok-pokok cabai supaya memudahkan laluan masa hadapan. Agak-agak tengah makan meggi Vits tu, petik aja dekat pasu tu. Kompem pedas membahang-bahang oii. Cabai-cabai ini diambil di kebun jauhhhhh nunnnnn di alor bemban. Miahahaha.


Harap-harap bila Cik Ina ada rumah sendiri, Puan Emak wakafkan pokok cabai dekat Cik Ina

Hahaha, tak menahan. Minta dulu wehh oii. Memandangkan cabai sekarang pun mahal. Haruslah kita cari alternatif. Bagi penggemar tegar, pastikan ada pokok cabai ye dekat rumah. Nampak tak? Nampak tak. Menceracak cabainya. Haruslah bangga dengan usaha yang ada. Baris tepi rumah saja Puan Emak memonopoli dengan memastikan setiap sudut ada benda nak ditanam. cabai, serai, daun kunyit, daun kari, pokok amberah, pisang, mempelam, betik.

Untuk pengetahuan MLA, sudut hujung 90 darjah ketimur tengah rumah (kompiuuusss), Cik Ina telah berbudi kepada tanah dengan menanam pokok pisang. Yehaaa!! Menampakkan hasil. Nanti nak tangkap photolicious untuk pembuktian. Miahahaha. Batak. 

Apa ke namanya pokok ini?

Apa ke namanya pokok ini. Yang pasti bukan Cik Ina yang tanam. Buahnya sepanjang masa ada je. Memang tangan sejuk la abang ipar Cik Ina yang sorang tu. Main campak-campak pun mesti membuahkan hasil. Kalau tangan Cik Ina, bukan membuahkan hasil. Tapi membuahkan bebanan ye!! Huaaa. Haaaa.

So, nikmat apa yang diagih-agihkan??

Hah, nikmat yang diagih-agihkan adalah, apa ada dekat rumah kompem kena bedal bawak balik rumah masing-masing. Miahaha. Percayalah MLA oii, kalau deme-deme balik rumah, ada je barang dari rumah yang deme angkut bawak balik.

Contohnya

Bunga orkid Puan Emak
Serai dekat tepi rumah MakChik Ruby
Kunyit dalam pasu
Beras Felcra Puan Emak
Ikan masin, belacan
Cabai tu tentunya

yang lagi handal

kopi dengan gula pun siap angkut sekali.
tak lain tak bukan itu kerja adik a.k.a busu dengan Cik Ina la

NAMPAK TAK MAINAN ANAK AHMAD SAIDI??

Kalau lah rumah tu boleh diangkut. Lama dah deme-deme angkut sekali.

Itulah kisahnya cerita NIKMAT DUNIA DIAGIH-AGIHKAN pada tempatnya.



No comments:

Post a Comment